Communicatie in programma's
  • Home
  • Kennisbank
    • Artikelen
    • Toolkits
    • Infographics
    • Boeken
    • Begrippen
  • Downloads
    • Whitepapers
    • Templates
  • Blogs
  • Contact

Blogs

Ervaringen en inzichten over communicatie in programma's.

Boekentip: Onmisbaar van Seth Godin

28/9/2021

 
Alle marketeers kennen Seth Godin. Zelfs als je niet bekend bent met zijn werk, is de kans groot dat je zijn naam hebt gehoord. Hij is een van de meest invloedrijke zakelijke bloggers ter wereld, een veelgevraagd spreker en een bestsellerauteur. Eén van de bestsellers is Linchpin, Onmisbaar in het Nederlands. Het boek verscheen in 2010 maar is 11 jaar later nog steeds actueel. Het is geheel terecht een bestseller waar elke professional iets van kan leren.
​Ben je een spil of een vervangbaar tandwiel in een machine?
Dit is de vraag die Seth Godin de lezer stelt. In het boek beschrijft hij de spil - de linchpin - als een onmisbare bouwsteen in een organisatie. De spil is een persoon die orde kan scheppen in chaos. Iemand die oplossingen bedenkt, verbindt, creëert en dingen gedaan krijgt. Godin gelooft dat elke organisatie linchpins heeft. 

Hij beschrijft aan de hand van voorbeelden hoe je een spil herkent. En legt uit hoe linchpins zich onderscheiden van de tandwielen. Het boek staat vol met lessen voor marketeers, maar is even waardevol voor andere professionals die onmisbaar willen zijn. Herken jij jezelf?

Emotionele arbeid
Een kenmerk van de linchpin is de emotionele arbeid die hij of zij verricht. Emotionele arbeid is het tegenovergestelde van fysieke arbeid, zegt Godin. Simpel gezegd is emotionele arbeid het werk dat je doet met je hart, niet met je lichaam. Linchpins houden van hun werk. Ze geven elke dag het beste van zichzelf en verheffen elke opdracht tot kunst. In de wereld waarin we nu leven, krijgen zij de beste banen en de meeste vrijheid. Zij zijn de collega’s die zonder uitgestippelde route hun weg vinden en opleveren wat nodig is.

Het belang van ‘shipping’
In deze context betekent shipping het afronden en opleveren van het project waarmee we zijn begonnen. Dat klinkt simpel, het enige doel van het starten van een project is immers om het af te maken. Het punt is alleen dat de projecten die we doen, nooit echt af zijn. Het kan altijd beter, meer of groter. Linchpins durven op te leveren. Zij durven te zeggen: dit is mijn idee, dit is mijn resultaat. De kritiek die jij hebt, maakt de volgende versie alleen maar beter. Dankjewel!

The Lizard Brain
Linchpins hebben hun lizard brain getemd. Volgens Godin worden de meesten van in ons werk belemmerd door angsten. Godin noemt dit the lizard brain. Een van de belangrijkste redenen die de oplevering (en soms zelfs de start) van een nieuw project in de weg staan, is de weerstand van ons hagedissenbrein. Het korte termijn hagedissenbrein is de reden waarom we bang zijn, voor falen, voor kritiek. Kortom, de reden dat we niet ‘shippen’. Godin legt uitgebreid uit hoe we het hagedissenbrein kunnen temmen en zo productiever kunnen zijn. Hij laat zien dat het overwinnen van die angsten de sleutel is tot onmisbaar zijn.

Onmisbaar
Linchpins zijn onmisbaar in programma’s.  Als jij je weg vindt zonder dat de route is uitgestippeld, oplossingen vindt die anderen hebben gemist, een verbindingen maakt met mensen die anderen niet konden bereiken. Dan heb je wat nodig is om onmisbaar te worden. Dan ben jij geknipt voor het werken in programma’s.  

Onmisbaar van Seth Godin bestellen

Comments are closed.

    Auteur

    Tessa Evers is adviseur programmacommunicatie en schrijft over haar ervaringen en inzichten over communicatie in programma's.
    Foto
    Contact
Communicatie in programma's is een website van Next Matters | © Tessa Evers 2023​ | Privacyverklaring
  • Home
  • Kennisbank
    • Artikelen
    • Toolkits
    • Infographics
    • Boeken
    • Begrippen
  • Downloads
    • Whitepapers
    • Templates
  • Blogs
  • Contact