Grote organisaties bij de overheid of in het bedrijfsleven organiseren veranderingen vaak in programma’s. Bij het woord programma denk je misschien aan een project, maar dan groter, complexer en met een langere doorlooptijd. Maar dat is een misverstand. Een programma is echt iets anders dan een project. Daarom is communicatie in programma’s ook echt anders dan communicatie in projecten. De unieke kenmerken van een programma vragen om een andere manier van denken en een andere manier van samenwerken tussen programmamanagers en communicatieprofessionals.
De lege communicatieparagraaf in een programmaplan (en waarom je daar blij mee moet zijn)28/10/2021
Communicatie is een begrip dat van toepassing is op vrijwel alle activiteiten van mensen. Toch is het onderwerp communicatie in programmaplannen vaak een paragraaf die in eerste instantie leeg blijft. Als er wel iets is opgeschreven door een programmamanager, dan staat daar 9 van de 10 keer welke communicatiemiddelen hij of zij wil inzetten. Daarmee is, nog voor je een woord hebt gewisseld over de ambities, doelen en strategie van het programma, jouw rol als communicatieadviseur al ingevuld. Je gaat op bestelling middelen maken. De droom van elke communicatieadviseur. NOT.
Alle marketeers kennen Seth Godin. Zelfs als je niet bekend bent met zijn werk, is de kans groot dat je zijn naam hebt gehoord. Hij is een van de meest invloedrijke zakelijke bloggers ter wereld, een veelgevraagd spreker en een bestsellerauteur. Eén van de bestsellers is Linchpin, Onmisbaar in het Nederlands. Het boek verscheen in 2010 maar is 11 jaar later nog steeds actueel. Het is geheel terecht een bestseller waar elke professional iets van kan leren.
|
AuteurTessa Evers is adviseur programmacommunicatie en schrijft over haar ervaringen en inzichten over communicatie in programma's.
|